В тълковния
речник, срещу думата вендета откриваме синоними като отмъщение и разплата.
Безмилостно желание за мъст и справедливост изникват в моето съзнание, когато
чуя тази дума. Още с финалните надписи на филмa „В като
вендета”, вече можех да го определя като завладяващ и поглъщащ филм, съчетал в
себе си героизъм, загадъчност и послание. Дали това желание за справедливост и
отмъщение е изцяло лично, или е отмъщение на един цял народ задушаван от
безсърдечността и алчността на управляващите.
Действието се развива години напред в бъдещето на тоталитарна
Англия. „В като Вендета” разказва историята млада жена - Ийви Хамънд, която е
спасена от почти сугурна смърт. Един маскиран терорист известен само като „В”спасява
живота и. Изключително харизматичен и невероятно надарен в изкуството да бъде
водач, да се бори и да убеждава, „В” започва революция, срещу тоталитарния
режим, оковал английското общество в абсолютна безгласност.
Тази
футуристична история се случва през 2040 г. в една мрачна и корумпирана Великобритания,
където е установен тоталитарен режим. Младата Ийви разкрива плановете на „В” и е силно смутена и
объркана, но става негов главен съучастник. Героинята въплащава в себе си
идеята за осъзнатата личност, открила нова истина за себе си и смисъла на
живота си. „В” е образован и ексцентричен интелектуалец, който е посветен на това
да освобождава сънародниците си от подтисничеството на режима, в който живеят.
Но същевременно е безмилостен, отмъстителен, самотен и жесток,преследвач,
търсещ отмъщение и лична вендета. Неустоимо харизматичен и обигран до жестокост
в изкуството на битките и измамите, „В” всъшност е провокативен образ
представящ човешкото желание за свобода. Главният герой нахлува в една от
националните медии в Англия и излъчва в телевизионен ефир, една силна и
завладяваща реч. Силата на думите и тяхната истинност превръщат един терорист,
в герой, който разбира гласа на народа и е готов да го поведе към дълго
лелеяната свобода. В стремежа си да освободи Англия от корупцията и покварата
обхванали правителството, „В” осъжда тираничните държавни лидери и приканва
съгражданите си да се присъединят към него в сенките на Парламента на 5 ноември
– денят на Гай Фоукс. На този ден през 1605 г. Гай Фоукс е открит в един тунел
под сградата на парламента с 36 бурета барут.Той и съучастниците му са
организирали “Барутен преврат” в отговор на тиранията на правителството на
Джеймс I. Гай Фоукс и поддръжниците му са обесени, разчекнати и разсечени на
четири части, а планът им да свалят правителството така и не успява. В духа на
техния бунт и в името на този ден, „В” се заклева да осъществи плана на Фоукс и
да взриви сградата на парламента. Представен по този начин денят 5 ноември
напомня за деня на страшния съд, денят в който всеки получава заслуженото и не
би могъл да избегне съдбата си. Представата за този ден остава заключена в
съзнанието на гражданите, а и в моето съзнание, като ден, който трябва да се
помни и да се почита, защото той напомня на обществото, че най-ценното, което
притежаваме е свобода.
Английското
общество, живяло в тоталитарен строг режим и в абсолютен страх от правителството,
във филма изглежда сякаш като кротко стадо, което победено чака физическа
присъда, когато вече е духовно загинало. Наложен му е контрол чрез биологично
оръжие, чиято жертва е и самият „В”. Сякаш възкръстнал от пепелта той повежда
народа по пътя към спасението. Те вече имат водач, който не се страхува от
нищо. Точно поради тази причина и Ийви претърпява метаморфоза, осъзнавайки,
силата на собствения си дух.
Главният
герой във филма не случайно остава загадка до края. Маската дава възможност
както на обществото, така и на нас – зриителите да си изградим сами образа на
героя. Той може да бъде за нас, какъвто пожелаем, невиждан красавец, грозен и
деформиран, или дори не човек, а извънземно същество. В основата на този образ
е идеята под лицето и посланието, което носи съзнанието. Отнова като антипод на
материализираното правителство образът на „В” става безплътен, а това му дава
дори силата на божество.
Така, този
деформиран герой се превръща в основна заплаха за правителството и в единствен
изход за обществото. Последната жертва на „В” е лекарката създала биологичното
оръжие и съответно създала терориста – герой. В края на филма притихнало,
правителството чака присъдата на своето собствено творение. Единствен страх за
тоталитаризма, е неговата единствена, завършена рожба.
Няма коментари:
Публикуване на коментар